Home Artikels Hokken Kwekers Toppers Resultaten Pers Te koop Links Fotoboek Contact    
 
Laatste Nieuws
3-11-2011
Nieuwe aanwinst van Paul Aelbrecht

Sinds kort zit er een nieuwe aanwinst op de hokken.
Het gaat om een dochte ...
lees meer >>


22-9-2011
Weer topresultaat met duiven van Van Hoeck-Noël

Op 10 september stond in Afdeling 8 Peronne op het programma.
Gert Krab sp ...
lees meer >>


13-9-2011
Gert Krab wint asduif natour met 50% Van Hoeck-Noël

Gert Krab gaat met de 1e Ace Natour R3 aan de loop met "Ace 089"lees meer >>


5-8-2011
Kweekduivin 090-06 "Grijze Van de Pasch"

Deze prachtige duivin stamt af van het beste van het beste van Van de ...
lees meer >>


2-8-2011
Belgian Masters 2011

Op de Belgian Masters te Deinze schreven we 5 duifjes in.
Momenteel zijn e ...
lees meer >>


Artikels

Hier vind u het laatste nieuws en artikels...

Spelen met jonge duiven (2)
10-8-2008
 

Als vervolg op het vorige artikel ons jonge duiven systeem nader uitgelegd.

Scheiden

De jongen worden pas een drietal weken voor de eerste belangrijke vlucht gescheiden gezet. We doen dat zo laat mogelijk, net om er voor te zorgen dat er zoveel mogelijk vaste koppeltjes gevormd zijn en eveneens bereikt de tegen die tijd de hormoonwerking ook zowat zijn top. Vaak lukt dat niet om alle duifjes gepaard te krijgen en daarom blijven ze na de vlucht op zaterdag samen tot en met maandagavond. De vaste koppeltjes worden dan "hechtere" koppeltjes, eventuele duiven waarvan een partner is weggebleven of die nog niet gepaard waren hebben ruimer de kans een partner te vinden.

Het ritme

Op maandag worden ze ook elke week es weggebracht tot zowat 20-25 km. Je houdt er het ritme in en het geeft vertrouwen aan de beestjes. Na die trainingsvlucht kunnen ze nog wat stoeien om na het avondeten terug gescheiden te worden tot de dag van inkorving. Dan gaat terug het deurtje open. De vaste koppeltjes worden na een uurtje in de mand gezet. De rest blijft nog op het hok voor een tijdje omdat naarmate ze ouder en rijper worden er hier en daar toch aanstalten maken om ergens achter een plankje of hoekje weg te kruipen.De doffers die dan nog over blijven krijgen een paar ervaren oude duivinnen op het hok voor een uurtje. De jonge duivinnetjes een oudere rustige doffer. Meestal lukt het dan voor hen ook nog wel om ergens "iets" aan de haak te slaan.



Als je beperkt in ruimte bent speel je ze gewoon op de schuifdeur. Hokje met de doffertjes, hokje met de duivinnetjes en klaar is Kees…

De rui

Eens de derde pen er uit begint de hormoonwerking te verminderen zowel bij doffertjes als bij duivinnetjes. De geslachtsdrift neemt ietwat af en geleidelijk aan zullen de ruihormonen overnemen. Heel drastisch zal dat nu niet meteen de aantrekkingskracht tot het ander geslacht verminderen en er zijn eveneens wel meerdere factoren die hierin hun rol spelen. Daardoor kunnen de prestaties minder worden. Eens de vijfde pen er uit komt ook de dekrui in gang en zijn topprestaties uitgesloten.

Verduisteren - verlichten

Om de rui tegen te houden worden duiven verduisterd. Je bedriegt ze op die manier min of meer door hen te doen denken dat het nog steeds winter is. Korte dagen, weinig en niet heel intens licht zorgen daar voor. Simpel uitgelegd komt het er op neer dat zolang het er voor de duiven op lijkt dat de zomer niet voorbij is, ze er niet hoeven aan te denken hun verenkleed te vernieuwen. Hun metabolisme wordt op een lager pitje draaiende gehouden.

Dat metabolisme hou je laag tot een 4 à 5 tal weken voor de eerste belangrijke vlucht. Die tijd heb je nodig om het inwendige fabriekje op “volle toeren” te krijgen zeg maar. Om het vervolgens op “volle toeren” te houden is het algemeen “in” de duiven bij te gaan lichten. Je bedriegt de duiven op die manier weer door hen als het ware te doen denken dat het maar hoogzomer blijft. De hormoonwerking blijft dus op een hoog niveau terwijl de pennenrui toch gewoon doorgaat maar de dekrui word uitgesteld.

Hier meer dan ooit wil ik er op wijzen dat je beter bezint eer je begint! Allerhande soorten lampen zijn in gebruik waarvan de meeste een bijzonder grote impact hebben op de duiven. Ga je ganse dagen en weken aan een stuk onder een zonnebank liggen? Dat zou wel es heel kwalijke gevolgen kunnen hebben neen?

Voer

Het intense programma van wekelijkse wedstrijden, het wegbrengen en de trainingen aan huis, het bijlichten enz kosten de duiven pakken energie. Het is dan ook zaak ze van voldoende brandstof te voorzien. Koolhydraten voor de trainingen aan huis en de korte trainingstrips, vetten voor de wedvluchten. Wie veel kilometers met de wagen rijdt moet niet alleen de brandstof maar ook het oliepeil in de gaten houden. Voor onze duiven betekent dat eiwitten. Niet uit het oog te verliezen dus.

Medisch

Een intens vliegprogramma laat nog weinig ruimte om dingen aan te pakken die verkeerd lopen. Voor de aanvang van die intense periode is het zaak de duiven te laten controleren door een gespecialiseerd duivenarts en te handelen indien nodig. Nadien houden we de vinger aan de pols. Atleten in topvorm zijn heel broos en uw duiven zitten niet alleen in de mand maar samen en met deze van andere liefhebbers. We behoeven niet heiliger te willen zijn dan de paus en daar is het een beetje kiezen of delen.
Wanneer je en een broekband en bretellen draagt is de kans heel klein dat je broek afvalt maar dat betekent niet impliciet dat het de beste oplossing is. Medicatie van welke aard dan ook betekenen een aanslag op de weertand van de diertjes. Je merkt dat misschien niet meteen en daar schuilt nu net het gevaar maar dat is een andere discussie waar ik graag op terugkom.

Probleempjes duiken maar op als er belasting komt

Of de ketting is maar net zo sterk als de zwakste schakel. Dat schakeltje kan, of zou je kunnen “herstellen”. Of het daarmee sterker wordt is maar zeer de vraag. Je kunt het er ook tussenuit halen. Op dat moment wordt een ander schakeltje het zwakste. Of je belast de ketting niet te zwaar waardoor er geen schakeltjes “stukgaan” of je legt de lat voor jezelf ietsjes hoger tot je net die schakeltjes overhoudt waarmee je verder wilt. Selecteren of “repareren”….. Iets om over na te denken.

Nog een weekske of drie zijn we verwijderd van Bourges, de eerste nationale confrontatie voor de jongkies. Nog net de tijd om het treintje “tegoei” op de rails te krijgen. Hoe hard je het er op kan laten “denderen” ….. Zal diegene die de minste fouten maakt ook het meest vooraan komen te staan? Hoe dan ook, als je eenmaal kiest voor een bewezen systeem komt het er op aan, ook wanneer het wat minder gaat er vertrouwen in te hebben en het vol te houden.

Succes er mee!

Eddy Noël

 
Zonder nadrukkelijke voorafgaande schriftelijke toestemming is het niet toegestaan materiaal van deze website te publiceren, kopieren of reproduceren voor gebruik op uw website of die van iemand anders.
 
Terug
 
Nieuwsarchief